Ons kerkgebouw

Het markante en monumentale gebouw van de Nassaukerk met zijn parmantige groene torentje ligt enigszins verscholen tussen de gebouwen van de Staatsliedenbuurt. Zowel van buiten, als ook van binnen heeft het gebouw veel karakter en verkeert het in goede staat, al vergt het onderhoud de nodige financiële middelen.

De eerste steen werd gelegd in 1925. Het gebouw is ontworpen in Amsterdamse Schoolstijl door de architect H.G. Krijgsman voor de Gereformeerde Kerk van Amsterdam als inzending voor een prijsvraag onder architecten, die lid waren van de Gereformeerde Kerk (ook de latere aannemers moesten lid zijn van die kerk). De inzendingen werden in 1924 tentoongesteld in het Stedelijk Museum. Het ontwerp van Krijgmans, dat hij inzond onder de naam “Vrede” (de naam Vredeskerk was al vergeven) werd tot winnaar verkozen, wat hem een prijzengeld van 1300 gulden opleverde. De jury stoorde zich wel aan een afdakje en het torentje, maar men was tevreden over het rustige uiterlijk. De opening vond plaats op 18 juni 1926.

In 1982 fuseerde de Hervormde Prinsessekerkgemeente (die haar kerkgebouw aan de Van Hallstraat daarmee opgaf) met de Gereformeerde Nassaukerkgemeente. Tegenwoordig is de Nassaukerkgemeenschap onderdeel van de Protestantse Kerk Nederland (PKN).

Het gebouw wordt, naast de activiviteiten van de Nassaukerkgemeente, gebruikt voor vele, vaak buurtgerelateerde bijeenkomsten. Er maken bijvoorbeeld veel koren  gebruik van de zalen als oefenruimte, ‘Buren vertellen’, een maandelijkse avond georganiseerd in samenspraak met de Openbare Bibliotheek vindt er plaats en een enkele keer wordt de kerkzaal zelfs gebruikt voor televisieopnamen.