Filmavond Groene Kerk – Lutkemeerpolder

De laatste biologische landbouwgrond in de stad Amsterdam ligt in de Lutkemeerpolder. Eeuwenlang maakten boeren en hun akkers deel uit van de stad, maar nu is er nog maar één stukje over. En dat is precies waar de gemeente enorme distributiecentra heeft gepland.

GroenLinks-raadslid Marieke van Doorninck verdedigt de plannen van de gemeente en is vastbesloten om het bedrijventerrein er te laten komen. De biologische zorgboerderij ‘De Boterbloem’ van Trijntje Hoogendam moet gesloopt worden, maar Trijntje verzet zich met hand en tand. Betrokken Amsterdammers voeren steeds hardere acties. Hoe heeft het zover kunnen komen? Waarom wordt het bedrijventerrein eigenlijk gebouwd? En zijn er alternatieven?

Filmmaker Bart Melief volgde drie jaar lang de ontwikkeling van het bedrijventerrein in de Lutkemeerpolder en de protesten daartegen. Met zijn film wil hij deze historische gebeurtenis vastleggen en een monument oprichten voor een kleine polder in een grote stad.

Deze film wordt met Engelse ondertiteling vertoond en we hebben het geluk dat Iris Poels aanwezig zal zijn voor een Q&A na afloop. Zij zet de strijd voort als organisator van de inspirerende campagne van Voedselpark Amsterdam. Dit burgerinitiatief werkt aan een alternatief plan voor de Lutkemeerpolder: Verzet is vruchtbaar!

Lees meer hierover op de website, of kom naar deze bijzondere Filmavond op donderdag 9 november! We vragen een vrijwillige bijdrage in de kosten van deze avond.

Inloop: v.a. 19:30u (er is koffie en thee)

Start film: 20:00u

Q & A met Iris Poels: 21:15u – 22:00u